ENERVIT SLOVENIJA

Skupina ENERVIT je  medicinsko neodvisna organizacija za športne raziskave, ki se ukvarja z  razvojem raziskovalnih dejavnosti v pomoč vrhunskim športnikom in posreduje  nova znanja o športni prehrani. Enako kot profesionalci, so tudi milijoni  ljubiteljev športa izbrali ENERVIT zaradi njegove kakovosti in zanesljivosti.

 

doc. dr. Bojan Knap dr. med., nutricionist z IOC diplomo

Telesna vadba pozimi ali poleg vadbe v fitnes centrih: vsi na smuči za zdravo telo!

GEPA_full_1480_GEPA-17031381083.jpg

                Preživeti zimo in ostati v dobri kondiciji in zdravi zaradi kratkega dneva, napornega vsakdana ni povsem enostavno za nikogar. Najbolje, da se napravi načrt kdaj med tednom ostane kaka urica za predvideno telesno dejavnost kot je recimo obisk bazena, fitnesa ali druge možnosti za vadbo športov z žogo v pokritih in osvetljenih objektih. Telesna vadba je nuja enkrat do dvakrat med tednom, ter oba dneva za vikend, da se vsaj štirikrat na teden dobro oznojite ter krepite mišice in duha. Hoja in tek, nordijska hoja so športi, ki so primerni za vsa življenjska obdobja. Mraz ni hud sovražnik aktivnosti na prostem, saj vrhunski tekači trenirajo vse leto, posebej moramo izpostaviti tekače na smučeh, ki imajo tekmovanja na prostem, dokler se zunanja temperatura ne spusti pod minus 16 stopinj Celzija. Idealna sprostitev predstavljata alpsko smučanje in smučarski tek, ki sta pravi balzam za dušo in telo sedečega človeka pozimi. Aktivnost na prostem v visokogorju in neokrnjeni naravi ponujata sodobnem človeku še druge razsežnosti rekreacije, katere je lahko deležen v mestu in v zaprtih prostorih. Pozimi je pri vadbi na prostem potrebna postopnost pri vadbi pri višji intenzivnosti vadbe. Tisti, ki so malo časa aktivni na prostem in imajo bolj občutljiva dihala, morajo biti še posebej previdni pri prilaganju na redno aerobno vadbo zunaj.

              Nujna je tudi skrb za optimalno prehrano pozimi, ko je prehrana manj pestra in tudi kalorij načelno porabimo manj, ker je telesna aktivnost pozimi pri večini pozimi manjša kot poleti. Pozimi moramo še bolj paziti na ustrezno količino ogljikovih hidratov katere zaužijemo pred naporom in takoj po njem. Zmeren aeroben napor lahko opravlja vsak zdrav posameznik tudi v zelo hudem mrazu brez, da bi škodoval svojemu zdravju. Zmeren telesni napor tudi stimulativno deluje na imunski sistem in znano je, da imajo ljudje, ki se zmerno gibljejo vse leto manj okužb v primerjavi s sedečo populacijo in tudi manj kot vrhunski športniki, ki s pretiranim treningom velikokrat presegajo meje svojega imunskega sistema. Če je vreme zelo neprijetno in smo šele na začetku poti vadbe zunaj, svetujem prvih petnajst minut intenzivnost take stopnje, ki omogoča dihanje skozi nos. Potem, ko je telo že ogreto, se lahko nadaljuje z intenzivnostjo napora, kjer vadeči diha na usta, vendar se lahko pogovarja. Zmeren tek ne ojekleni samo mišic in duha, temveč okrepi tudi dihala, če upoštevamo osnovna pravila gibanja v neugodnih klimatskih pogojih. Odsvetujem pa predvsem nevajenim naporne treninge ali naporna tekmovanja. Svetujem oblačenje v več plasti, kapo in rokavice, da se zaščitijo izpostavljeni deli telesa. Sodobni materiali omogočajo dobro zaščito pred mrazom in hkratno odvajanje vlage in toplote. Dobro pa je pozimi pomagati imunskemu sistemu s povečanim uživanjem C vitamina iz citrusov. Pozimi imajo večjo težo multivitaminski pripravki, ker pozimi uživamo manj svežega sadja in zelenjave kot poleti. Ni pa pozimi nobenega razloga, da se ne nadihamo svežega zraka, da prezračimo telo in duha. Zimske počitnice so še posebej pomembne, če si lahko privoščimo teden stran od vsakdana, kjer si lahko privoščimo več zabave in sprostitve na svežem zraku. Sonce je pa pozimi prešibko, zato moramo na severni polobli pozimi dodajati v prehrano D vitamin kot aktivno obliko vitamina D3 in sicer 40 kapljic na teden, da omogočimo delovanje hormona D na številne funkcije na katere D vitamin oziroma hormon deluje v telesu. Ena od mnogih aktivnosti D hormona, je tudi pozitivno delovanje na delovanje imunskega sistema. Telesna aktivnost pozimi tudi olajša vzdrževanje telesne teže v zdravih okvirih, kajti telesna neaktivnost je ob energetsko prebogati prehrani pogosta bližnjica k debelosti in sladkorni bolezni, ki je vse pogostejša bolezen razvitega zahodnega sveta. Največja preventiva proti omenjeni tegobi, je prav redna telesna vadba, ki omogoča lažjo regulacijo normalne telesne teže tudi in še posebej pozimi.          

              Za dober začetek smučarske sezone, alpske kot tekaške, se lahko vpišete v kak fitnes center, da krepite mišice celega telesa in napravite bazo mišične moči, ki vas bo ščitila pred poškodbami kasneje. Ob povečani vadbi moči je treba paziti, da prehrano prilagodimo večjemu anabolnemu potencialu, ki ga sprožajo vaje za moč. Merica proteinov takoj po treningu ali namesto večernega obroka, običajno sirotkinih je dobra izbira, saj velikokrat pozimi, ko smo manj aktivni, drugega razen nekaj beljakovin za obnovo telesa in izgradnjo mišic naše telo niti ne potrebuje. Enervitovi proteini predstavljajo kvalitetno izbiro za nadomestek obroka kot tudi proteinska ploščica, ki lahko vsebuje različne vsebnosti proteinov. Odličen je tudi nov proizvod Enervitov proteinski napitek, ki vsebuje 20g proteinov in sicer mlečnih, ki vsebujejo tako sirotkine proteine kot kazein in predstavlja idealno dopolnilo k prehrani. Lahko ga uporabljate kot regeneracijsko sredstvo, če vadba ni bila dolgotrajna in preveč intenzivna. Primeren je tudi kot nadomestek obroka, ker vsebuje relativno malo ogljikovih hidratov. Proteinska ploščica je zelo primerna za regeneracijski režim, ko čas takoj po naporu izkoristimo, da telesu ponudimo gradbene elemente za obnovo mišic dokler ne pridemo do pravega obroka hrane. Pošten obrok hrane je lahko po smučanju ali smučarskem teku lahko relativno oddaljen in daleč presega regeneracijsko okno priložnosti prve pol ure po naporu. Osebno na smučarski tek vedno vzamem s seboj poleg čaja, tudi izotonični napitek in omenjeno proteinsko ploščico. S tem smo rešili osnovni regeneracijski režim in tudi preventivo proti prehladom. Pomanjkanje ogljikovih hidratov po naporu podaljšuje katabolizem, zvišuje raven kortizola, kar ni v prid imunskemu sistemu, ki je pozimi bolj izpostavljen zaradi klime kot tudi slabše prehrane. Če pa boste na smučeh tekli dve uri in več ali boste izvajali zahteven intervalen trening, potem ne pozabite na idealno regeneracijsko sredstvo v obliki rehidracijskega napitka R2. R1 napitek je uporaben za krajše in manj intenzivne napore, medtem, ko je R2 idealen v regeneracijskem režimu, ko ste zdelani. vsebino vrečke zmešate v 500ml tekočine, najbolje vode in spijete prve pol ure po naporu. oba napitka vsebujete glutamin in BCAA, B1, B6 in C vitamin, kar je odlična popotnica za začetek obnove telesa po naporu. R2 vsebuje več ogljikovih hidratov, tudi maltodekstrin skupaj z vitamini, ki pospešijo sintezo glutamina in zmanjšajo oksidativni stres. Dobro, da ne veste koliko zapletene biokemije je v napitkih R1 in R2 in zakaj se veteranom ni več treba izgovarjati na slabo formo, saj imamo veliko več boljših regeneracijskih sredstev kot pred časom in smo lahko dalj časa konkurenčni mladini in ne nazadnje tudi bolj zdravi!!

                             V primeru, da vadite bolj intenzivno, da ste dober alpski smučar potem lahko pred ali celo med smučanjem pozobljete Enervit Power Sport Competition, ki je zelo primerna za bolj intenzivno vadbo in vadbo, kjer so vključena tudi bela mišična vlakna. Moč in hitrost sta pogosto ključna dejavnika pri alpskem smučanju, zato je omenjena energetska ploščica zelo primerno prehransko dopolnilo. Kadar se odpravljamo na smučanje brez dobrega obroka preden stopimo na smuči je idealen Enervit Pre Sport, ki vsebuje 50 g ogljikovih hidratov, ki nas oskrbuje za prvo uro napora in je sestavljen tudi z maltodekstrinom, to je sladkorjem, ki nas oskrbuje z energijo počasi, seveda je omenjen preparat idealen, ko se z avtom peljemo na smučarsko tekaško progo. Idealne je tudi zato, ker nas oskrbi z energijo, brez da bi nas bolel želodec med tekom. V primeru dveurnega teka ali tri in več urnega alpskega smučanja se lahko vmes okrepčamo s preparati kot je Enervit Power Sport, ki je sicer podobna Enervit Power Sport Competition, vendar brez kreatina, vsebuje pa idealno razmerje ogljikovih hidratov, beljakovin ter vitaminov, da zadosti energetski podpori med naporom. Enerviten Gel je idealen za turne smučarje, tekače in pohodnike na smučeh, kateri naj ga uporabljajo med naporom. Enervit G sport (tablete)potem, ko se raztopijo v vodi predstavljajo idealno tekoče energetsko sredstvo, s katerim si pripravite izotonični napitek med in takoj po vadbi, ko potrebujete nadoknaditi tudi obilo izgubljenega znoja, poleg elektrolitov in energije. Tablete so idealne tudi za turne smučarje in pohodnike, saj lahko napitek pripravite na gori, ali ko se vračate in vam ni potrebno s seboj nositi odvečne teže, ki jo predstavljajo lahko litri izotoničnega napitka.                 

                   Regeneracijski napitek mora vsebovati ogljikove hidrate, beljakovine, vitamine, minerale, polifenole in antioksidante. R1, R2 so odlični regeneracijski napitki, Enervit G Sport pa za med samo vadbo, ko je prisotna potreba po elektrolitih in energiji, v večji kot po obnovi telesa, ki seveda sledi dražljaju vadbe. Enerviten Sport Competition je gel, ki vsebuje tudi kofein in je primeren za dobre trenirane športnike, ki sodelujejo na tekmah ali na zahtevnih treningih. Ob kofeinu v tem preparatu je potrebno zelo paziti na hidracijo, zaradi diuretičnega učinka kofeina. Priporočam vam tehtanje preden greste od doma in potem, ko se doma stuširate. Bilanca telesne teže pred in po treningu, vam bo povedala koliko tekočine ste porabili med naporom in če ste se dobro hidrirali med in predvsem po naporu. Bilanca izgube telesne teže vam bo lahko pomagala pri vaših prihodnjih treningih in morebitnih tekmovanjih.

Bojan Knap.jpg

doc. dr. Bojan Knap dr. med. 
je strokovnjak za regeneracijo v procesu treninga, z dolgoletnimi izkušnjami pri svetovanju vrhunskim športnikom, ki je opravil tudi dvoletno usposabljanje pod tutorstvom Mednarodnega Olimpijskega komiteja in je eden izmed dveh Slovencev, ki sta doslej prejela Diplomo iz Sports Nutrition, prav tako pa tudi redno sodeluje s Olimpijsko reprezentanco Slovenije.